Kaja Skålnes Knudsen
Kaja Skålnes Knudsen

Kaja Skålnes Knudsen





Veiledere

Publisert: 22.01.2017, 10:29

Tid igjen: 4 mnd  og 9 d   Sider skrevet: 21 av 80 (±20)


 

Jeg sitter i møte med veileder min. Tidligere har jeg sendt han et utkast på deler av masteroppgaven som han nå har rettet. Han har en tanke om at jo tidligere han blir involvert i oppgaven, jo tidligere lærer  jeg meg hvordan teksten skal formuleres. På den måten slipper jeg å rette side på side med tekst hvor jeg ikke er kortfattet nok i metoden, for uformell i resultatet eller har feil fokus i introduksjonen. Det skal være mine ord og min formulering, men i en i vitenskapelig og formell stil.

Veileder tar opp dokumentet som i denne omgangen er på ti sider. Han er oppriktig og pedagogisk når han begynner tilbakemeldingene med et kompliment. Spesielt når hele dokumentet han åpner er stappfullt av blå bokser med kommentarer. Man kan trygt si at min veileder er grundig.

I møte med dette synet skulle en kanskje tro at jeg ville bli brutt ned av alle kommentarene foran meg. Litt som å få tilbake alle norsktekster noen gang i min oppvekst. Men nei, det hele blir holdt veldig lystig, og jeg ler og smiler gjennom hele gjennomgangen. Dette er ikke kjeft og irettesetting, det er veiledning. Jeg har ikke skrevet noen master før, det vet veileder, dermed er det også lov å gjøre feil. Det er godt å vite.

 

 

Jeg hadde lyst å skrive litt om veiledere i dag rett og slett fordi det har en del å si for hvordan det oppleves å ta en mastergrad. Selv er jeg ganske heldig, for som nanostudent har vi fått lov til å noen lunde velge veileder selv. Vi ble presentert oppgaver av forskjellige veiledere og litt seinere tok vi kontakt med de veilederne vi stod i mellom og dro i egne møter med dem. På den måten fikk vi mulighet til å bli litt kjent med de forskjellige og hva de gjorde, og kunne finne både den veilederne og oppgaven som passet oss best. Andre studenter må heller sloss om oppgaver som blir delt ut etter karakterer og ta til takke med den veilederen de får tildelt.

Det å ha tid til å veilede er òg en viktig faktor. Jeg har tidligere snakket med andre studenter som har slitt med å få avtalt møter eller fått svar på e-poster fordi veilederne deres er så opptatte. Det kan fort føles frustrerende når vi ikke lenger jobber med problemstillinger og temaer som bare kan googles. Heldigvis er dette unntaket og mange har veiledere med åpen dør til kontoret eller rask respons på e-post. Det settes pris på når du kjører deg fast på temaer eller har gjort en feil på laboratoriet. For ikke å snakke om hele opplæringsdelen som krever mye tid for en veileder. Så det nok ikke bare enkelt å ha masterstudenter under seg om man har et ønske om tett oppfølging.

Men misforstå meg rett. Det er forskjell fra en veileder som gir deg en kommentar som ”det ser greit ut” på hele teksten din og en som praktisk talt skriver den for deg. Eller de som egentlig ikke vet hva du gjør på laboratoriet og de som står å ser over skulderen din på ett hvert forsøk du gjør. Det er helt klart en gylden middelvei der som er optimal når en uerfarne student skal ta mastergraden sin. Dermed mener jeg på ingen måte at en veileder skal gjøre ditt arbeid, men at h*n skal lære deg hvordan det gjøres og gi deg verktøyene du trenger for å få det til. Hvorvidt du selv bruker disse verktøyene og legger nok energi i arbeidet ditt til at det faktisk er bra er fortsatt helt opp til hver enkelt student. Vi skal tross alt kunne jobbe selvstendig om vi skal være forberedt på arbeidslivet.


Del på Facebook Del på Twitter Del på Google+





Kopiering av tekst og bilder fra blogginnlegg kan ikke gjøres uten samtykke. Ytringer i blogginnlegg er personlige og tilhører bloggeren. Tips oss dersom innholdet bryter med norsk lov. Talentblogg er en tjeneste levert av Talentjakten, og benytter bloggplattform fra Bloggi. Ved bruk av talentblogg.no aksepteres cookies fra Google Analytics.