Solene Bourgetel

Solene Bourgetel





Nevermindfulness

Publisert: 29.08.2016, 11:12

Jeg har nylig begynt et nytt studie i moderne prosjektledelse ved Emergence i Oslo. I den sammenheng har jeg brukt mye tid på å tenke over dette med ledelse og hva som skal til for å lykkes. Hva slags leder vil jeg bli? Og hva blir min merkevare som prosjektleder?

 

                             

I denne sammenheng kom jeg over en konferanse holdt av Bruce Turkel der han tar for seg merkevare og hvordan vi mennesker streber etter å være unike. Merkevare kan handle om både person og produkt, og er kort forklart hva som får mennesker til å tenke og føle om deg/det. Så hvordan kan man bygge seg en god personlig merkevare? Hvordan være en god leder?

Turkel mener vi skal legge fra oss myten om å være unik. I vestlig kultur formes vi i stor grad etter bildet av ”unikhet”. Vi skal helst være helt annerledes og skille oss ut. Hvorfor er dette blitt så viktig? Å være unik er ikke en merkevare i seg selv. Dette gjør at vi bruker mye tid på å være ”mindful”. Altså tenke på oss selv, hvordan vi har det til en hver tid og hvordan vi kan være best. Vi skal være bevisste på oss selv, hva vi får til, hvem vi kjenner og hvordan dette påvirker oss. Men hva om vi prøver å være litt mindre ”mindfulle”? Rett og slett bli litt ”nevermindfulle”, som Turkel kaller det. Barack Obama ledet en merkevare som er et godt eksempel på dette; Han kom med sitatet ”Yes We Can”. Yes – Positivt ord. We – inkluderende ord. Can – ambisiøst ord. Han bygget en merkevare basert på en inkluderende modell. Det handlet ikke om hva han fikk av andre, men hva andre fikk av han.

Simon Sinek kaller dette ”The Golden Circle”. De aller fleste ledere vet hva de gjør (mindfulness), men færre vet hvorfor og hva grunnen bak er. Hvorfor burde andre bry seg om deg som leder? Sinek mener at de som er gode ledere er de som er klar over dette og lager en merkevare basert på hvorfor du gjør det du gjør, og ikke bare hva du gjør. Hvordan får du til en god følelse i den du ønsker å nå? Dette fenger mennesker mer. Folk kjøper rett og slett ikke bare hva du gjør, men hvorfor du gjør det.

En god leder burde være en som snur merkevaren sin utover. En som ønsker å styrke og gjøre verden til et bedre sted. En som legger igjen et spor, om ikke i form av et produkt, så i form av en god følelse i andre mennesker. Som leder handler det ikke om ”du” og ”de”. Det handler om ”vi”.

Dette er en viktig egenskap jeg ønsker å sitte igjen med som utdannet prosjektleder. Og forhåpentligvis vil jeg få det til!

Jeg vil avslutte med kloke ord fra en klok mann;

“As we look ahead into the next century, leaders will be those who empower others.” – Bill Gates


Del på Facebook Del på Twitter Del på Google+





Kopiering av tekst og bilder fra blogginnlegg kan ikke gjøres uten samtykke. Ytringer i blogginnlegg er personlige og tilhører bloggeren. Tips oss dersom innholdet bryter med norsk lov. Talentblogg er en tjeneste levert av Talentjakten, og benytter bloggplattform fra Bloggi. Ved bruk av talentblogg.no aksepteres cookies fra Google Analytics.