Syed Faher Abbas

Syed Faher Abbas





En Great European Bank

Publisert: 08.07.2015, 20:28

Nordea huser i dag over 31 000 ansatte og har en ledende posisjon på bedrifts-, person- og det private bankmarkedet. Nordea er også den ledende leverandøren av livs- og pensjonsforsikringer i Norden. Med rundt 800 kontorer, kontaktsentre i alle de nordiske landene. Nordea har det største kundegrunnlaget av alle finanskonsernene i Norden med rundt 11 millioner kunder.

 

Bankens visjon er å være en Great European Bank, anerkjent for sine medarbeidere som skaper betydelig verdi for kunder og aksjonærer.

 

Nordea er en bank jeg tidlig stiftet kjennskap med. Under min utdannelse ved Handelshøyskolen BI skrev jeg en strategi oppgave om hvordan Nordea kunne øke sin markedsandel i Nord-Trøndelag. Jo mer jeg leste om selskapet, desto mer økte interessen for selskapet. Flere år senere og etter å ha arbeidet for deres konkurrent, DNB har jeg fått se bransjen fra ”innsiden” - en verden fylt av muligheter, også for de med andre utdannelser enn økonomi. 

 

Nordea har i flere år vært blant de mest attraktive bankene for nyutdannede studenter. De havnet på 7. plass over den mest attraktive traineeprogram blant nyutdannede studenter. Med internasjonale kontorer i attraktive byer som London og New York lykkes Nordea med å tiltrekke et bredt spekter av studenter med unik kompetanse. Det er i dag et bredt spekter av folk med bakgrunn som matematikere, ingeniører og topp selgere innenfor ulike markeder. De har kreative folk på markedssiden, og er hele tiden på søken etter forskjellige type folk i tillegg til økonomene.  

 

”Peoples bank”

Det er mye som kan legges bak det å være en ”peoples bank”, men viktigheten av at det er folket som leverer costumer values og ikke bare Nordea som en bank er særdeles viktig. Det er lett å glemme at et arbeidsforhold gjerne er en toveis avtale hvor det stilles forventninger til arbeidstakeren i like stor grad som arbeidsgiveren. Som nyutdannet student er det lett å glemme at man også skal skape verdi for arbeidsgiveren og dens kunder, det er på denne måten bedriften innhenter sine inntjeninger og dermed har anledning til å vokse. 

Ved å være frempå og skape verdi for kundene samt arbeidsgiveren, bidrar man til å utvikle bedriften samtidig som man tilegner seg ny kunnskap underveis i prosessen. De som står på og jobber for å nå bedriftens fellesmål, er ofte de som lykkes med å nå sine egne karrieremål. Det er på denne måten man blir lagt merke til i et selskap med flere hundre ansatte. 

 

Tips til deg som ønsker å jobbe i Nordea

Det viktigste er å være ydmyk og være deg selv. Alle mennesker er unike og byr på ulik grad av kompetanse som kan være viktig for banken. Ved å fremheve dine sterke sider som skiller deg ut fra mengden kan være en døråpner til flere muligheter når du først har kommet inn til intervju. 

 

En god arbeidstaker for Nordea vil være en som er fokusert på å skape verdi for banken, og ikke at banken skal skape verdi for deg som person. Nordea kan tilby arbeidstakeren mye, men hvordan kan arbeidstakeren bidra til vekst i en tøff marked i utvikling?

 

Et godt tips er å trekke frem gode eksempler som gjenspeiler CVen og tidligere erfaring gjennom diverse verv. Ved å eksemplifisere erfaringer og opplevelser vil man på en lettere måte kunne fremheve hvordan man vil kunne bidra til å skape resultater, bidra til et positivt arbeidsmiljø og gi gode kundeopplevelser.

 

En spesiell takk rettes til Mats Sandvik (Finansrådgiver, Nordea), som har bidratt med noen gode tips til denne bloggen.


Del på Facebook Del på Twitter Del på Google+





Kopiering av tekst og bilder fra blogginnlegg kan ikke gjøres uten samtykke. Ytringer i blogginnlegg er personlige og tilhører bloggeren. Tips oss dersom innholdet bryter med norsk lov. Talentblogg er en tjeneste levert av Talentjakten, og benytter bloggplattform fra Bloggi. Ved bruk av talentblogg.no aksepteres cookies fra Google Analytics.